"Home Soil" er (sæson 1s) attende afsnit af den amerikanske science fiction-tv- serie Star Trek: The Next Generation. Den blev første gang sendt den 22. februar 1988. Robert Sabaroff, Karl Geurs og Ralph Sanchez udviklede historien, hvor Sabaroff producerede teleplayet. Afsnittet er et af fem instrueret af Corey Allen.
I episoden efterforsker besætningen på Enterprise mordet på en besætningsmand på en terraforming-koloni og opdager en krystallinsk livsform, der besidder intelligens.
Produktionsteamet stødte på problemer med sets, casting og planlægning. Pga. problemer med manuskriptet blev det leveret til Allen kun én dag før optagelsen. Ni millioner seere så afsnittet, det næstlaveste antal seere for den første sæson af The Next Generation. Den kritiske modtagelse var blandet. En anmelder bemærkede, at i modsætning til den originale Star Trek-serie udforskede "Home Soil" området for hård science fiction. Forekomsten af disse uorganiske livsformer blev sammenlignet med plottet i den originale serie episode "The Devil in the Dark".
Captain's Log, supplemental:
Personligt synes jeg, det er en af de bedste afsnit, og synes overhovedet ikke, at udtrykket "grimme poser af mest vand" er hånligt, men ganske passende. Det er typisk menneskeheden at mene, at vi har eneret på at kunne definere, hvad der er flot eller grimt.
Afledt fra at udforske Plejaderne Enterprise ankommer til terraforming-kolonien på Velara III, da der forskningsprojekt er forsinket. Terraforming er processen med at ændre en planets miljø, så det bliver beboeligt for mennesker. Lederen Kurt Mandl (spillet af Walter Gotell), insisterer på, at de kan overholde tiden, men kaptajn Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) beordrer et team til overfladen, efter at rådgiver Deanna Troi (Marina Sirtis) fornemmer, at Mandl skjuler noget. Efter de ankommer, bliver en af Mandls hold dræbt af en defekt laserbor. Under Lt. Commander Datas (Brent Spiner) inspektion af værktøjet, begynder det at skyde mod ham, men hans hurtige Android-reflekser giver ham mulighed for at undvige skuddet og uskadeliggøre boret. Han opdager, at laseren var blevet omprogrammeret til at skyde mod personalet. I nærheden opdages en krystal, der afgiver uregelmæssige lys- og strålingsmønstre. Krystallen bringes ombord på Enterprise for at studere, og Picard beordrer et stop for terraformingen.
Dr. Beverly Crusher (Gates McFadden) og Data opdager, at krystallen kan være i live. Når krystallen forsøger at interagere med virksomhedens computere, placeres den i et kraftfelt. Krystallen begynder at vokse og får adgang til computerens oversættelsesprogram for at kunne kommunikere med besætningen. Den behandler menneskene som en fjende og kalder dem "grimme poser af mest vand". Picard opdager, at Mandl og hans hold tidligere stødte på krystallerne; på det tidspunkt havde de overvejet muligheden for, at krystallerne var i live, men Mandl insisterede på at fortsætte med at terraforme. Terraformerne brugte en boreproces, der var ansvarlig for at fjerne det saltholdige vandlag fra vandspejlet i Velara III. Dette saltvandslag fungerede som en leder, hvilket tillod mange separate krystaller at fungere som én livsform. I et defensivt svar på boringen omskrev krystallivsformen laserens software og angreb terraformerne.
Data antager, at en enkelt krystal ikke er intelligent, men når den er forbundet med andre krystaller, er deres intelligens formidabel. Da den krystallinske livsform får adgang til funktioner på højere niveau i Enterprises computer, forsøger Picard og besætningen at transportere den til overfladen, men krystallen blokerer for alle forsøg på at transportere den fra skibet. Data og løjtnant Geordi La Forge (LeVar Burton) opdager tilstedeværelsen af cadmium i krystallen og har mistanke om, at det har fotoelektriske egenskaber. De deaktiverer lyset i det medicinske laboratorium, og krystallen tigger straks for dens liv. Picard forhandler fredeligt om at returnere krystallivsformen til overfladen af planeten, hvor Starfleet vil indlede en karantæne og efterlade livsformen til at leve i fred i nogle århundreder, da menneskeden kan blive værdige til at få kontakt igen.
Genskrivninger på "Home Soil" fortsatte under optagelserne, hvor Corey Allen modtog sider dagen før optagelserne, noget som Allen beskrev som en "kamp". Om historien generelt sagde The Next Generation-forfatter og -producer Maurice Hurley, at det var "En interessant idé, men udførelsen faldt fra hinanden." Han mente, at der ud over manuskriptet var problemer med casting, kulisser og tidspunktet for optagelse. Historien har ligheder med Space: 1999-episoden "All That Glisters", som også indeholdt intelligente vandindtagende sten, der kommunikerede med humanoider.
Andrew Probert skabte et mat maleri (stor glaslignende landskabsmaleri stilt i baggrunden) af ydersiden af terraforming-stationen, som aldrig kom med i det færdige afsnit. Gæsteskuespillerne i "Home Soil" inkluderede Walter Gotell, der var bedre kendt for at optræde i James Bond-filmserien som General Gogol. Den krystallinske livsforms beskrivelse af humanoider i episoden affødte sætningen "ugly bags of mostly water", som er blevet brugt som titlen på en dokumentarfilm om Star Trek-fans, og som navnet på en sang af det canadiske a cappella gruppe fra Saskatoon, Saskatchewan. Streetnix. Udtrykket Bags of mostly water bruges af Dream Warriors i The Boom Definitions lyrics of The Boom Debastic Jazz, der samplede Quincy Jones' "Soul Bossa Nova".
Afsnittet modtog Nielsen-vurderinger på 9 millioner ved den første udsendelse, hvilket var et fald på over en million fra det forrige afsnit "When the Bough Breaks", som fik vurderinger på 10,2 i den foregående uge. Det næste nye afsnit blev sendt tre uger senere, da "Coming of Age" om Wesley Crushers Starfleet Academy optagelseseksamen, fik seertal på 10,1 mio, hvilket for mig tyder på et ungt publikum, der ikke værdsætter videnskabelige tørre humor. "Home Soil" var det næstlavst sete afsnit af første sæson, med "The Last Outpost"(om Ferengi) set af 100.000 færre seere. Ferengierne skal man også lære at elske.
Flere anmeldere genså episoden efter seriens afslutning. Keith DeCandido anmeldte episoden for Tor.com og sagde, at "selv om denne episode har sine mangler, er den et vidunderligt eksempel på science fiction, en der ikke sparer på spænding, action og Treks varemærke-medfølelse." Han kunne dog ikke lide Allens introduktion pga. en "bizar insisteren på unaturlig, scene-y blokering og positionering og besættelse af ekstreme nærbilleder". Personlig note: Men det var datidens serieproduktion, hvor kvaliteten ikke netop dette. Blokering er den præcis iscenesættelse af skuespillere for at lette forestillingen. Serier blev optaget hurtige og "effektive".
En del kritikere synes også, at historien lignede andre afsnit fx The Original Series episode "The Devil in the Dark" og til TNGs forrige episode, "When the Bough Breaks". Personlig note: Synes nu altid, at serier låner handlinger især fra film. Men ved ikke, om det er som en Déjà Vu fornemmelse, man får, der findes begrænset kombinationer af ting. Der er trods alt lavet en del serieafsnit, film og lignede. Selvfølgelig minder noget om hinanden.